Language: Dutch Dutch English English French French German German Italian Italian Polish Polish Portuguese Portuguese Russian Russian Spanish Spanish

Jak zadbać o pracowników latem? 3 rzeczy, o których powinien pamiętać każdy właściciel firmy

Osłabienie, brak koncentracji czy objawy alergii – to jedne z najczęstszych dolegliwości, które doskwierają pracownikom latem podczas fali upału. Każdy właściciel firmy powinien więc zadbać o odpowiednie warunki pracy, które pomogą zniwelować te problemy. Przedstawiamy 3 najważniejsze działania ułatwiające pracę latem.

1. Przepisy bhp – woda do biura

Dystrybutory z wodą źródlaną oraz darmowa kawa i herbata powoli staje się normą w polskich biurach. Latem dodatkowym obowiązkiem pracodawcy jest także zapewnienie pracownikom zimnych napojów. Prawo określa, kiedy pracodawca ma obowiązek dostarczenia pracownikom bezpłatnych zimnych napojów w czasie pracy podczas upałów – na otwartej przestrzeni, gdy temperatura przekracza 25°C, oraz w pomieszczeniach, gdy temperatura jest w nich wyższa niż 28°C.

Przepisy nie określają, jakie napoje przysługują pracownikom podczas upałów, jednak najbardziej ekonomicznym i efektywnym rozwiązaniem jest zimna woda. Najskuteczniej nawadnia ona organizm i gasi pragnienie. Stałe dostawy wody sprawdzą się w każdym miejscu pracy – dlatego warto wyposażyć firmę w dystrybutor wody Eden Springs. Dzięki niemu pracownicy będą mogli utrzymywać odpowiedni poziom nawodnienia organizmu przez cały rok. Pamiętaj również, że obowiązujące przepisy BHP określają odległość, w jakiej powinny znajdować się napoje chłodzące od stanowiska pracy każdego z pracowników – wynosi ona 75 m.

2. Ergonomia pracy latem

W przepisach prawa pracy nie określono maksymalnej dopuszczalnej temperatury w miejscu pracy. Zgodnie z normami BHP powinna ona natomiast zależeć do rodzaju wykonywanych zadań. Pracownicy biurowi nie powinni przebywać w pomieszczeniach, w których temperatura przekracza 28°C, natomiast praca fizyczna nie powinna przebiegać w temperaturze wyższej niż 30°C. Prawo reguluje jednak temperaturę minimalną w miejscach pracy – w przypadku pracy biurowej i lekkiej pracy fizycznej wynosi ona 18°C, a cięższa praca fizyczna nie powinna być wykonywana w pomieszczeniach, w których temperatura spada poniżej 14°C.

W Kodeksie Pracy nie istnieją też przepisy nakazujące pracodawcy montaż klimatyzatorów w pomieszczeniach biurowych. Zgodnie z normami BHP ma on obowiązek zabezpieczyć pomieszczenia biurowe przed napływem ciepła oraz zagwarantować właściwą wentylację biura. Najprostszym i najczęściej stosowanym rozwiązaniem będzie więc sprawna klimatyzacja. Przepisy BHP zakładają również, że pracodawca powinien zadbać o sprawność klimatyzacji – czyli o okresowe czyszczenie i odgrzybianie urządzeń. Brak konserwacji jest szczególnie uciążliwy dla alergików, którym dolegliwości związane z uczuleniem często uniemożliwiają wykonanie zadań.

Ze względów prawnych oraz w trosce o zdrowie pracownika zadbaj również o odpowiedni zakres temperatur w miejscu pracy. Zbyt niska temperatura również może być przyczyną złego samopoczucia oraz wpływa jego zdrowie, co oczywiście przekłada się na spadek efektywności pracownika.

Podczas upałów powinieneś zadbać też o możliwość regulowania nasłonecznienia w miejscu pracy – to również należy do obowiązków pracodawcy. Ponadto rolety lub żaluzje, co prawda w mniejszym stopniu niż klimatyzacja i wentylacja, ale jednak dodatkowo ochładzają pomieszczenie.

3. Zmiany w organizacji czasu pracy w okresie letnim

W czasie fali upałów możesz wprowadzić pewne zmiany organizacyjne w biurze, np.:

  • skrócić czas pracy zespołu;
  • zmienić godziny pracy – tak, by ograniczyć pracę podczas najwyższych temperatur;
  • wprowadzić możliwość pracy zdalnej.

Coraz więcej firm decyduje się również na uwzględnienie w planie dnia przerwy regeneracyjnej, czyli określonego czasu przeznaczonego na relaks w pokoju regeneracyjnym. Wprowadzenie tej dodatkowej przerwy, skracającej czas pracy pracownika, nie powinno jednak wiązać się z obniżeniem jego pensji.

Zmiany w czasie i trybie pracy latem nie są co prawda obowiązkiem pracodawcy, ale warto je rozważyć podczas szczególnie uciążliwych upałów. Krótka przerwa może bowiem znacznie podnieść efektywność pracy zespołu.

Jak widać, przestrzeganie przepisów BHP w pracy latem nie jest trudne. Dystrybutor wody to już podstawowe wyposażenie każdego miejsca pracy. Większość właścicieli firm decyduje się również na montaż klimatyzacji i wentylacji – podczas upałów zwróć jednak szczególną uwagę na odpowiednią konserwację tych urządzeń. W przypadku wyjątkowo dokuczliwych fali upału  możesz wprowadzić okresowo dodatkowe przerwy regeneracyjne lub możliwość pracy zdalnej.

ITNEWS - NOWE TECHNOLOGIE
wróć na stronę główną